سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با «دیده‌بان» کلید خورد-راهبرد معاصر

 سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با «دیده‌بان» کلید خورد

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با رونمایی از کتاب «دیده‌بان» و نیز رونمایی از نسخه اصلاح‌شده این فیلم سینمایی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا رسماً آغاز به کار کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 18
کد خبر: ۸۸۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با رونمایی از کتاب «دیده‌بان» و نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «دیده‌بان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا امشب چهارشنبه ۲۸ فروردین‌ماه در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم که با یک ساعت تأخیر آغاز شد، تفاهمنامه همکاری بین علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امضا و جلیقه جمعیت هلال احمر به رضا میرکریمی اهدا شد.

 

در ادامه کتاب «دیده بان» نوشته شهاب اسفندیاری از انتشارات خانه هنرمندان نیز با حضور ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما رونمایی شد.

 

در ادامه مراسم، رضا کیانیان بازیگر سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: خانه نیمی از هموطنان ما را سیل برده است و قلب ما پیش آن‌ها است و هزینه فروش بلیت فیلم‌ها به سیل زدگان می‌رسد، درباره جشنواره جهانی فیلم فجر نیز باید بگویم این جشنواره بسیار بزرگ است و قرار است اتفاقات مهمی در آن رخ دهد. امیدوارم ابراهیم حاتمی‌کیا همیشه حالش خوب باشد و فیلم بسازد.

 

حاتمی‌کیا از مهمترین فیلمسازان ۳۰ سال اخیر است

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در ادامه این مراسم گفت: اقدام جشنواره برای همدلی با سیل‌زدگان قابل احترام است.

 

وی بیان کرد: به من گفته‌اند ۵ دقیقه وقت دارم تا برای دیده‌بان حرف بزنم. بحث ژانر در دسته‌بندی فیلم‌های غربی است که در کشورهای دیگر نیز استفاده می‌شود، فیلم جنگی یک ژانر تثبیت شده در کشورهای مختلف است.

 

گلمکانی ادامه داد: در ایران سه ژانر روستایی، کلاه مخملی و دفاع مقدس داریم. تغییر نام سینمای جنگ به سینمای دفاع مقدس کاملاً درست است چرا که ویژگی‌های خاص خود یعنی وجه عارفانه را دارد. حاتمی کیا و زنده یاد رسول ملاقلی پور آغازگران این نوع از سینما بودند و حاتمی‌کیا را با این فیلم‌ها می‌شناسند و حاتمی‌کیا یکی از مهمترین فیلمسازان در ۳۰ سال اخیر است.

 

وی افزود: دیده‌بان برای زمانی است که حاتمی‌کیا بیشتر فیلم می‌ساخت تا جنجال به پا کند و همین جنجال‌ها روی قضاوت بر فیلم‌هایش تأثیر گذاشت. به او توصیه می‌کنم که فیلم بسازد و کمتر جنجال به پا کند تا فیلم‌هایش اشتباهاً قضاوت نشود.

 

وی بیان کرد: از فیلمخانه ملی ایران نیز برای این مرمت‌ها تشکر می‌کنم. همچنین تاکید می‌کنم که تاریخ سینمای ایران شامل سینمای قبل از انقلاب نیز هست و باید به آن توجه شود.

 

حاتمی‌کیا: عاشق سینما هستیم

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا گفت: من تعدادی فیلم ساخته‌ام که برخی بعضی این فیلم‌ها را دوست دارند و عده‌ای برخی دیگر را دوست ندارند و هرکس نظری می‌دهد.

 

وی بیان کرد: دیده بان داستان یک دیده بان برای شناسایی دشمن است. من عاشق سینما هستم، اما دوربین، فیلمنامه و غیره قطعاتی است که در کنار هم قرار می‌گیرد و جذابیت ایجاد می‌کند.

 

کارگردان «دیده‌بان» افزود: من همیشه در زمان حال زندگی کردم و فیلم ساخته‌ام و دیده‌بان درست در زمانی ساخته شد که برخی عقب‌نشینی ها در جنگ زیاد شده بود، فضای این فیلم وضعیت حاکم آن دوران است که شرایط خوب نبود و دیده‌بان در شرایط سخت مجبور بود جای خود را بکوبد. این مسأله‌ای بود که در آن زمان واقعاً رخ می‌داد. این نگاه من به سینما تا امروز دنبال شده است.

 

وی تاکید کرد: زمانی که دیده بان را ساختم بسیاری نمی‌خواستند این فیلم را ببینند و من را با «از کرخه تا راین» شناختند.

 

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: واکنش‌های من مانند فیلم‌های من است. من ۴۰۰ روز است حرف نزده‌ام و تنها آن زمان یک کلمه حرف زده‌ام. امروز مسائل دیگر برای من مهم است. من هیچ‌وقت نمی‌نشینم فیلم‌های خودم را ببینم چون برایم بسیار عذاب‌آور است! از «فیلم‌خانه ایران» بسیار متشکر هستم که این فیلم‌ها را مرمت می‌کنند چون اگر این کار را نکنند، بچه‌های ما وقتی نسخه‌های قدیمی این فیلم‌ها را می‌بینند فکر می‌کنند از دوران چارلی چاپلین عقب‌تر است چون فیلم‌های چاپلین شفاف‌تر و فوکوس‌تر از فیلم‌های ماست.

 

در پایان مراسم رضا کیانیان درباره فیلم «دیده بان» گفت: این فیلم اولین فیلم دفاع مقدس ایرانی بود که به جشنواره‌های خارجی رفت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده